Thursday, December 4, 2008

Jom Tidur: Supplication 2

Bayangkan, setelah seharian kita bekerja, tentunya kita perlukan waktu untuk beristirehat. Diciptakan malam oleh Allah buat kita, waktu yang lazimnya digunakan untuk tidur, bemesra bersama keluarga, mahupun bermujahadah kepada Allah.

Setiap yang kita lakukan akan terasa lebih manis dan bermakna seandainya disertai dengan keberkatan oleh Allah. Justeru, bagi kategori "Himpunan Doa" pada kali ini, BAKTI ingin berkongsi doa harian yang cukup mudah dan boleh diamalkan. Doa ketika hendak tidur serta doa bangun dari tidur. Berikut merupakan matan dan maksud doa tersebut :




Tidur merupakan proses "kematian yang sementara". Memandangkan tidur merupakan proses yang membuatkan kita "tidak berjaga", maka macam-macam perkara boleh berlaku. Baik dari gangguan syaitan, mahupun manusia. Maka apa penyelesaiannya, sudah tentu dengan DOA

Maka, perlunya kita untuk berdoa. Memohon pertolongan daripada Allah agar memberikan perlindungan tatkala kita tidur. Mohon dijauhkan daripada gangguan manusia mahupun syaitan. Mohon agar kita diberikan nikmat kehidupan pada keesokan harinya untuk menjadi seorang insan yang lebih cemerlang daripada sebelumnya.

Mudah kan doa ini? InsyaAllah, semoga kita dapat beristiqamah dalam mengamalkannya. Semoga bermanfaat.


p/s : BAKTI ingin berpesan kepada para pelajar, jangan tidur semasa kuliah...tak berkat baca doa ini kalau dibaca untuk tidur masa kuliah..=)

Wallahua'lam

No comments:

Hubungi BAKTI

Sebarang komen yang membina, cadangan, kemusykilan tentang isu-isu semasa dan kerohanian, mahupun pertanyaan berkenaan kehidupan di Dewan Malaysia Sydney, Sydney dan Australia, salurkan melalui e-mail kami di baktisydney@yahoo.com.au InsyaAllah, kami akan berusaha untuk menjawab sebarang persoalan anda.