Friday, December 5, 2008

Kelas Bimbingan Iqra'


Al-Quran merupakan mukjizat dan Kalam Allah yang agung. Sangat beruntung bagi mereka yang membaca al-quran, apatah lagi beramal dengan isi kandungan Al-Quran.

Bersempena dengan cuti musim panas, BAKTI akan mengadakan kelas bimbingan bacaan Al-Quran, ataupun lebih dikenali dengan nama KBI(Kelas Bimbingan Iqra').

Kelas ini terbuka kepada semua kanak-kanak berusia 13 tahun ke bawah (lelaki mahupun perempuan). Antara objektif program ini adalah :

  1. Memberi pengajian dalam kaedah membaca Al-Quran
  2. Mengenal huruf-huruf, tanda baris, serta bacaan Al-Quran
  3. Mendidik minat kanak-kanak untuk membaca dan melazimi bacaan Al-Quran.
  4. Sebagai salah satu daripada aktiviti berfaedah yang dapat diisi sempena musim cuti.
InsyaAllah, butiran program adalah seperti berikut :

Hari : Setiap Sabtu dan Ahad
Masa : 9.00 - 10.00 pagi
Tempat : Surau Dewan Malaysia Sydney.

Tenaga pengajar terdiri daripada kalangan pelajar Malaysia yang menetap di Sydney. Sebarang pertanyaan lanjut berkenaan dengan Kelas Bimbingan Iqra', bolehlah menghantar e-mail ke alamat baktisydney@yahoo.com.au. Atau boleh terus berhubung dengan individu-individu di bawah:

Muhammad Afiq bin Kamaruddin : 0430116136
Muhammad Faizan bin Ishak : 0401227996

Dari Abu Umamah r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Bacalah olehmu semua akan al-Quran itu, sebab al-Quran itu akan datang pada hari kiamat sebagai sesuatu yang dapat memberikan syafaat - yakni pertolongan - kepada orang-orang yang mempunyainya."
(Riwayat Muslim)

Wallahua'lam.

No comments:

Hubungi BAKTI

Sebarang komen yang membina, cadangan, kemusykilan tentang isu-isu semasa dan kerohanian, mahupun pertanyaan berkenaan kehidupan di Dewan Malaysia Sydney, Sydney dan Australia, salurkan melalui e-mail kami di baktisydney@yahoo.com.au InsyaAllah, kami akan berusaha untuk menjawab sebarang persoalan anda.